El Projecte PEGASO crearà una plataforma de jocs virtuals per adolescents sobre hàbits saludables

L'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), el centre tecnològic Barcelona Digital i la Universitat de Lleida participen en el consorci del projecte liderat per la Universitat Politècnica de Milà

El projecte europeu "Pegaso, Fit for Future" té l'objectiu de promoure estils de vida saludables entre els adolescents mitjançant el desenvolupament i l’ús de dispositius portables

El projecte "Pegaso, Fit for Future" desenvoluparà una plataforma d’aprenentatge d’hàbits de vida saludables amb un sistema que, a través del monitoratge de l’activitat física i del patró d’alimentació i mitjançant missatges personalitzats, preveu conscienciar els usuaris adolescents sobre la importància d’una nutrició sana i d’un estil de vida saludable. El projecte farà una prova pilot entre més de 300 adolescents d’Espanya, Itàlia i el Regne Unit.

El sistema permetrà als usuaris, d’una banda, participar en sofisticades mecàniques de jocs i desafiaments en grup per tal de motivar un canvi de comportament pel que fa a l’alimentació més saludable i, de l’altra, el monitoratge dels paràmetres físics i de l’entorn a través de l’ús de sensors portables (també anomenats wearables), telèfons intel·ligents (smartphones) i diaris multimèdia. A més, Pegaso estableix la creació d’aplicacions mòbils, jocs i d’una comunitat virtual que fomentin la interacció social.

"Pegaso, Fit for Future" ("Personalised Guidance Services for Optimising lifestyle management in teenagers through awareness, motivation and engagement") és un projecte de R+D finançat en el marc del programa FP7 de la Unió Europea i liderat per la Universitat Politècnica de Milà. El consorci està format per una quinzena de centres i organitzacions de Catalunya, Itàlia, el Regne Unit, Suïssa i Romania.

Entre els participants catalans del consorci del projecte hi ha l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), l'Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT), la Universitat de Lleida i el centre tecnològic Barcelona Digital.

Les dues primeres realitzaran enquestes a adolescents d'entre 13 i 16 anys de diferents escoles de Catalunya per conèixer la seva opinió i l’ús que fan dels jocs electrònics i les xarxes socials. Aquesta informació serà clau per elaborar un prototip del sistema i per realitzar una prova pilot posterior que n’avaluï l’impacte i la usabilitat.

La divisió de R+D+I Salut de Barcelona Digital participarà en la definició general del sistema i la integració, així com en el desenvolupament del sistema de reconeixement del comportament que nodrirà la plataforma d’orientació i suport personalitzat.

Per la seva part, el grup NUTREN-Nutrigenòmics de la Universitat de Lleida, estarà involucrat en la definició dels paràmetres nutricionals, fisiològics i d’estil de vida saludable que controlarà el sistema.

Conseqüències socioeconòmiques d’hàbits poc saludables

L’obesitat i altres malalties relacionades amb un l’estil de vida poc saludable constitueixen un dels reptes més importants a Europa, ja que representen un 7% dels costos sanitaris de la Unió Europea, a més dels costos associats amb una menor productivitat, pèrdua de producció i mort prematura. D’altra banda, l’obesitat entre els joves és un factor alarmant que prediu la malaltia en l’edat adulta, però que també comporta complicacions de salut a curt termini, a més de riscos per problemes socials i de salut mental.

Segons dades de l’Enquesta de salut de Catalunya de l’any 2012, 3 de cada 10 nens i nenes entre 6 i 14 anys ha participat cada dia o gairebé cada dia del mes en jocs d’esforç físic o esports, mentre que 2 de cada 10 no hi ha participat cap dia o gairebé cap. Pel que fa als hàbits alimentaris, la majoria; 8 de cada 10 nens d’entre 3 i 14 anys esmorzen correctament (abans de sortir de casa i a mig matí, com a mínim 4 vegades per setmana), però només 1 de cada 20 nens i nenes d’entre 0 i 14 anys consumeix la quantitat recomanada de fruita i verdura (5 racions) al dia.

Més informació:






http://www20.gencat.cat/portal/site/salut/menuitem.3a66812b806dcdabe23ffed3b0c0e1a0/?vgnextoid=1a108d137398b210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall&cod_noticia=258734&vgnextchannel=1a108d137398b210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.